זהירות: פוסט ויראלי!

במהלך גל התחלואה הראשון של SARS-CoV-2 בישראל זיהינו דרישה משמעותית למעבדת שירות בתחום הוירולוגיה. תוך זמן קצר הקמנו מעבדה העומדת בתקנים המחמירים ובשיטות העבודה המתקדמות ביותר, ומציעה סל בדיקות ויראליות מגוון ביותר, בהתאם לדרישות הלקוחות.

מאת: ד"ר נחמיה פרידמן, מנהל פרויקטים וירולוגיים

בעשורים האחרונים אנו עדים להתפרצויות רבות של תחלואה נגיפית. אביו הפילוגנטי של ה-CoVID-19, נגיף ה-SARS-CoV, הגיח לעולם בשנת 2002 עם שיעורי תמותה גבוהים מאוד. קרוב משפחתו, נגיף ה-MERS-CoV, התפרץ לאחר כעשור במזרח התיכון. נגיפי נשימה שונים, כגון שפעת, RSV, אדנו, רינו, hMPV, פארא-אינפלואנזה, ונגיפי קורונה אנדמיים גורמים לתחלואות תדירות באוכלוסיה ועלולים לגרום לסיבוכים רפואיים בעיקר לחולים בקבוצות סיכון, מבוגרים או ילדים. בשנת 2009 שפעת החזירים הפנדמית התפשטה במהירות בכל העולם והחל מירוץ עולמי בפיתוח תרופות וחיסונים. נגיפי הרפס רבים מלווים את חיינו, החל מהרפס אוראלי, גניטלי ועד נגיפי הרפס המתעוררים במצבי כשל חיסוני (טרום השתלות, הקרנות, סטרס וכדו'). נגיף HIV הקטלני הפך להיות מחלה כרונית הנשלטת בתיווך גלולות המותאמות לחולים. משנת 2016 שיעור ההיארעות של החצבת בעולם עלה בעשרות אחוזים. נגיף הפוליו שהיה מטרד עולמי גדול במאה ה-20 עד שפותחו חיסונים ע"י סאלק וסייבין, התפרץ שוב בישראל בשנת 2013 ושב לכותרות, ובימים אלו מתרחשות התפרצויות חוזרות שלו עקב ירידה באחוזי התחסנות.

Plaque assay

Plaque assay

נגיפים זואונוטים מחוללי מחלות מועברים בעקיצת חרקים, בהן קדחת מערב הנילוס, נגיף זיקה, דנגי, קדחת צהובה, צ'יקונגוניה, נגיף קדחת מוח יפנית ועוד. 

במהלך גל התחלואה הראשון של (CoVID-19) SARS-CoV-2 בישראל, זיהינו דרישה משמעותית למעבדת שירות בתחום הוירולוגיה בישראל שתספק פתרונות טכנולוגיים למיגור וחיטוי נגיף נשימה זה. כדי לענות על צורך זה ועל צרכים אפשריים נוספים בתחום, פתחנו מעבדת שירות וירולוגית ייחודית בארץ המתמחה בהעמדה ובפיתוח שיטות למדידת חיות (Infectivity/viability) נגיפים בשיטות Plaque Assay ו- TCID50 Assay, וכן שיטות מולקולריות לזיהוי וכימות גנום נגיפי. 

עקב הדרישה הרבה וצפיית פני העתיד בתעשייה, מעבדת הוירולוגיה של hylabs עברה תהליכי הסמכה ופועלת תחת תקני ISO-9001, ISO-17025. בנוסף, כל שיטות העבודה הן GMP-compliant ומבוססות על תקנים בינלאומיים (ISO, ASTM וכדו'). באמצעים אלו אנו נותנים שירותים עבור מגוון לקוחותינו משוק התרופות, המכשור הרפואי (Medical device), התרפיה הגנטית (Gene therapy), הבשר המתורבת (FoodTech), האקדמיה ועוד.

(Viral Cytopathic Effect (CPE

לרשותנו עומד ניסיון רב בגידול וירוסים ממשפחות שונות בתרביות תאים, כגון: נגיפי קורונה, שפעת, פאראינפלואנזה, רטרווירוסים, ראווירוס (Reovirus), נגיף ניוקאסל (Newcastle), וירוס Vaccinia, נגיפי פארוו (Parvovirus) ולנטיוירוסים. בנוסף פיתחנו סל טסטים מולקולריים לזיהוי נגיפים רבים נוספים ממשפחות הרטרו, הרפס, פארבו, הפטיטיס, איידס ועוד. באפשרותנו להגדיל את סל הבדיקות הויראליות שלנו בהתאם לדרישות השוק והלקוחות.

במעבדות הוירולוגיה ותרביות התאים פיתחנו תחומי פעילות מגוונים ומבחר בדיקות במטרה לתת מענה למגוון הלקוחות, כדוגמת בדיקות לשחרור אצוות (Viral safety tests), זיהוי נגיפים בדגימות, גידול אצוות וירוסים ובחינת פוטנציאל אנטיויראלי של משטחים, תמיסות ומכשירים.

להלן הרחבה על תחומי הפעילות המגוונים המבוצעים ב hylabs:

Adventitious Virus Assays

כל תכשיר, מוצר או חומר המיוצר באופן ישיר או עקיף ע"י שימוש בחומר גלם ביולוגי, שמקורו בשורות תאים, רקמות, איברים, דם או כל מקור ביולוגי אחר, מהווה סיכון לזיהום ויראלי. הזיהום עשוי לנבוע מבעלי חיים נגועים, וירוס המשמש כנשא גנטי (viral vector) ליצירת שורת תאים, שימוש ברכיבי סרום של בעלי חיים, זיהום סביבתי במהלך ייצור וטיפול במוצר וכו'. למוצרים רגישים אלו עלולות להיות השלכות קליניות חמורות במקרה של זיהום ויראלי.

בטיחותם של מוצרים אלו, בהתייחס לזיהום ויראלי, יכולה להיות מובטחת באופן סביר רק על ידי יישום פרוטוקולים מאורגנים, מוסדרים ומבוקרים לבדיקת וירוסים, המיושמים לכל סוג מוצר בהתאם למקורו, אופיו ומטרת השימוש שלו. לפיכך, בדיקות לזיהומים ויראליים בתרביות תאים מהוות שלב בסיסי והכרחי בכל תהליך ייצורו של המוצר הביולוגי לפני שחרור האצווה.

חלק מן הבדיקות מבוצעות  in-vitro, על ידי זריעת החומר הנבדק על גבי שורות תאים הומניים ופרימטיים, או ובהתאם לצורך, על גבי שורות תאים שמקורם בבקר, עוף, חזיר ועוד, המהווים פונדקאים עבור מגוון רחב של נגיפים אנושיים וזואונוטיים רלוונטיים. כך מתאפשר זיהוי מזהמים ויראליים הגורמים למשל לאפקט ציטופתוגני בתאים (CPE) ו/או זיהוי וירוסים הגורמים להצמתה/ספיחה של כדוריות דם במבחנה (מבחן Hemagglutination) או ספיחתן על גבי התא הפונדקאי (מבחן Hemadsorption)

במקביל לשיטות הזיהוי בתרביות תאים, מעבדות חי מציעה מגוון בדיקות מולקולריות בשיטת Real-time PCR המבוססת על טכנולוגיית TaqMan, עבור זיהוי ספציפי של עשרות וירוסים שונים ברגישות גבוהה, עד 10-25 עותקי גנום ויראלי (https://www.hylabs.co.il/services/viral-detection). בנוסף, אנו מציעים גם בדיקת PERT/PBRT, כבדיקה משלימה לזיהוי נוכחות רטרווירוסים בדגימה, המתבססת על זיהוי נוכחות האנזים reverse transcriptase באמצעות qPCR.

כל בדיקות הזיהוי ל Adventitious viruses מתבססות על תקנות ורגולציה בינלאומיות כגון

 ICH-Q5A, USP, 9 CFR, EP.

Viral Clearance

כל מוצר/מכשיר שמקורו בחומר ביולוגי (תרביות תאים, רקמה ביולוגית וכו') עלול לשאת זיהום נגיפי פוטנציאלי. על כן יש לבדוק את יכולתו של תהליך ייצור המוצר/מכשיר לנטרל וירוסים בעלי פוטנציאל לזהם את הדגימה. לשם כך, יש לגרום לזיהום ויראלי מבוקר של חומרי המוצא טרם תהליך הייצור, ולבחון האם במהלך שלבי היצור מנוטרלת היכולת האינפקטיבית של הוירוס. לפי כללי GMP, מחקר בו מבוצע אילוח ויראלי מכוון (Spiking) של הדגימה, אינו יכול להתבצע במפעל הייצור. על כן, בשיתוף עם לקוחותינו, מעבדת הוירולוגיה של hylabs יכולה לבצע Scale-down של תהליך הייצור ולבצע בדיקת Viral Clearance למוצר/מכשיר הביולוגי הנבדק, על פי פרוטוקול הייצור של הלקוח ובהתאם להגדרות הרגולציה. בניסוי זה אנו מבצעים כיול ריכוז וירוס אינפקטיבי בדגימה בשיטות TCID50 או Plaque assay בהתאם להסמכת ISO 17025 של מעבדת הוירולוגיה.

פוטנציאל אנטיויראלי – דיגום אוויר, משטחים ותמיסות

בהתאמה לתקני ISO/ASTM/EP רלוונטיים,  רכשנו במעבדת הוירולוגיה ניסיון רב בביצוע בדיקות אנטי-ויראליות מסוגים שונים. אנו מפתחים שיטות ופרוטוקולים המותאמים לצרכיו של כל לקוח, ועל פי דרישותיו הייחודיות.

למעבדתנו ניסיון רב בטכניקות דיגום אוויר, אשר מאפשרות קבלת מיצוי וירוסים אינפקטיביים מאוויר שנדגם לאחר אילוחו באירוסולים המתפשטים בחלל תא בדיקה ייעודי ואטום. מעבדתנו מצוידת ב"תא כפפות" המתממשק למכשיר Nebulizer, המייצר ומפזר אירוסולים בקוטר 1-5 מיקרון מתמיסת וירוס בחלל התא הנבדק. בתא ייעודי זה ניתן לבדוק את הפוטנציאל האנטי ויראלי, בנטרול וירוסים מן האוויר, של כל חומר או מכשיר שנתבקש להיבדק ע"י לקוח. לחילופין, ובתיאום עם צוות המעבדה הוירולוגית, יוכל הלקוח לבדוק מערכת סגורה או תא אב טיפוס שיוצר על ידו, ואשר מותאם לצרכיו.

ביצוע בדיקות אנטי-ויראליות עבור לקוח.

בנוסף, אנו בוחנים פוטנציאל אנטי-ויראלי של מבחר סוגי משטחים נקבוביים (בדים, מסכות) ושאינם נקבוביים (משטחים מפולימרים, מתכתיים, בעלי ציפוי) שונים. בניסויים מסוג זה מבוצעת קודם כל הערכת אחוז Recovery של הוירוס מהמשטח הנבדק ללא החומר האנטיויראלי על גבי המשטח, ולאחר מכן מבוצעת הבדיקה על המשטח עם החומר האנטי-ויראלי, ונבחן הפוטנציאל האנטי-ויראלי של החומר שהוסף למשטח, בהשוואה למשטח שלא הכיל אותו באמצעות כיול ריכוז הוירוס אינפקטיבי שמוצה מהמשטחים השונים (בשיטות TCID50 או Plaque assay).

כמו כן, ניתן לבדוק את השפעתן של תמיסות ופורמולציות שונות על האינפקטיביות של כל וירוס לפי דרישת הלקוח. בבדיקות אלו ניתן לבחון תרופות אנטי-ויראליות חדשות, פפטידים יחודיים, חומרי חיטוי וכדו'.

בוידיאו: הצצה למעבדה הוירולוגית ב hylabs. סל בדיקות ויראליות מגוון ביותר.

למידע נוסף השאירו פרטיכם בטופס בתחתית העמוד ונחזור אליכם בהקדם.

 
 

סגור לתגובות.