מבחן החיסכון והיעילות: ספירת תאים ידנית או אוטומטית?

מאת: דוד פיליפוביץ – מנהל מכירות ביולוגיה מולקולרית, מחלקת הצלחת לקוח

ספירת תאים ידנית היא תהליך בסיסי בביוכימיה המודרנית. מקורה בימיה הראשונים של תורת התאים המודרנית והמצאת מיקרוסקופ ההמוציטומטר (Hemocytometer). שיטת העבודה הבסיסית כוללת טכנאי מעבדה מיומן המתבונן באוכלוסיית תאים שנבדקו בתא ספירה תחת המיקרוסקופ ורושם באופן ידני את הנתונים הנגלים לו. אף על פי שהיא מייגעת, שיטה זו ממשיכה להיות בעלת ערך ביישומים שונים במדעי החיים.

 

ריבוי טכנאים עשוי להניב חוסר אחידות בתוצאות (צילום אילוסטרציה).

אולם שיטה זו אינה חפה מתקלות. למשל, כאשר בתהליך הספירה משתתף יותר מטכנאי אחד תוצאות הספירה עשויות להיות שונות. זיהוי התאים(בין אם חיים או מתים) נתון לשיקול דעתו של הטכנאי המבצע את הספירה ולפיכך ריבוי טכנאים עשוי להניב חוסר אחידות בתוצאות. למעשה, גם משתנים כמו עייפות או ריכוז עלולים להשפיע על אופן הספירה הידנית ולפגום באמינות הניסוי לאורך זמן. 

זו הסיבה שסופרי תאים אוטומטיים חוללו מהפכה בתהליך ספירת התאים. למעשה הם ביטלו את הסכנה להיווצרות פערי ספירה בין טכנאים, אי דיוקים וטעויות אנוש הנוצרות בספירה ידנית ובכך סיפקו תהליך ספירת תאים מדויק יותר. אופטיקה מובנית ותוכנת ספירה אלגוריתמית מתוחכמת מאפשרות למשתמשים להזין ולתכנן מראש אוסף מגוון של פרוטוקולי עבודה המותאמים לסוג התא ולסוג הניסוי.

סופרי תאים אוטומטים מספקים ערך מוסף משמעותי אל מול מערכות ידניות כמו ההמוציטומטר הוותיק

 סופרי תאים אוטומטים מספקים ערך מוסף משמעותי אל מול מערכות ידניות  כמו ההמוציטומטר הוותיק; בזכות היכולת לקבוע את רמת סף הזיהוי בצביעה עם טריפן בלו (Trypan Blue), שליטה בגודל התא שנספר וצורתו (Cell Roundness) ואפילו קביעת אחוז טרנספקציה לתאים המבטאים GFPכל אלו ועוד משמשים חוקרים במעבדות גדולות וקטנות לקבל ספציפיות והדירות בתוצאות.

להלן סקירת היתרונות של סופר התאים האוטומטי(CellDrop) לעומת סופר תאים ידני.

 

השוואה #1: מידת הדיוק

ההמוציטומטר הוא מיקרוסקופ הכולל עבודה עם סלייד מלבני החרוט ברשת ספירה מדויקת של תשעה ריבועים חתוכים ברוחב של 0.00025 מ"מ. את דגימת התאים מטעינים בעזרת פיפטור על גבי הסלייד ומניחים מעליו כיסוי של סלייד נוסף. באמצעות המיקרוסקופ צופים בתאים הפזורים על גבי רשת הספירה שבסלייד, וכך אפשר לספור ולחשב את כמות התאים במטרה לקבוע את ריכוזם בנפח מסוים. עם זאת, תהליך הספירה תלוי בסובייקטיביות האנושית: זו נדרשת כדי להבדיל בין תאים, לפסולת ושברי תאים(Debris), ובצביעה תאית לקבוע בצורה מדויקת את אחוז התאים החיים בדוגמא(Cell Viability).

 

בשימוש בסופר תאים אוטומטי כמו ה-CellDrop, מטעינים בעזרת פיפטור את דוגמת התאים ישירות לתא הספירה שעל גבי המכשיר(ללא שימוש בסליידים) ופשוט לוחצים על כפתור הספירה.

לאחר ספירה ראשונית ניתן לכייל את תוכנת הספירה האלגוריתמית לכדי פרוטוקול הספציפי לסוג התא הנספר. תוך מספר שניות מתקבלות תוצאות מדויקות הניתנות לניתוח וביצוע אנליזות שונות.

 

השורה התחתונה: סופרי תאים אוטומטיים עדיפים על ההמוציטומטר הידני שכן הם בעלי יכולת למנוע שונות בין משתמשים ע"י צמצום הסובייקטיביות האישית. בנוסף הם מספקים רזולוציה גבוהה וממשק נוח לתפעול וייצוא התוצאות.

השוואה #2: מהירות – חיסכון בזמן

ספירת התאים הידנית נמשכת מספר דקות. מעבדה שסופרת עשרות רבות של דוגמאות בשבוע, למשל כזו שתחום עיסוקה הוא בעיקר תאים, תקדיש לכך מספר שעות עבודה של טכנאי. מעבדה שתעשה שימוש בסופר תאים אוטומטי תקצר את משך הבדיקה מכמה דקות לכמה שניות!

השורה התחתונה: סופרי תאים אוטומטיים חוסכים שעות עבודה רבות במעבדה.

 השוואה #3: עלות

ברכישת סופר התאים האוטומטי של חברתDenovix  טמון חיסכון גדול: אין צורך לרכוש סליידים באופן קבוע! למעשה העלות הראשונית של המכשיר היא גם העלות הסופית, כך שמעבר לחיסכון הכספי, ה-CellDrop  מאפשר לוותר על המאמץ שבהכנת הסלייד והחזקתו במלאי.

השורה התחתונה: סופר התאים האוטומטי – CellDrop  מספק חיסכון כספי והתייעלות לאורך זמן.

 השוואה #4: צמצום פסולת ושמירה על הסביבה.

ידוע לכולם שעבודת מעבדה אחראית לייצור רב של פסולת סביבתית. כולנו שואפים לצמצמם את השימוש בפלסטיק ולהקטין את טביעת הרגל הפחמנית שלנו. שימוש בסופר תאים אוטומטי של חברת Denovix מקרב אותנו למטרה. מאחר ואין צורך לרכוש תדיר סליידים מפלסטיק, מתקבל לא רק חיסכון כספי אלא גם צמצום הזיהום הסביבתי הנובע משימוש בסליידים מפלסטיק.

השורה התחתונה: סופר התאים האוטומטי של Denovix ידידותי לסביבה.

 השוואה 5#: הצלחת המחקר

כמה משתלמות וחשובות הן תוצאות ספירה אחידות למעבדה המבצעת מחקר אקדמי או קליני? חשובות מאוד! היכולת לקבל תוצאות הדירות היא אבן יסוד במחקר ובעלת ערך רב בפרסום מאמר מדעי.

סופר תאים אוטומטי המספק תוצאות ספירת תאים אחידות ובמהירות – תורם להצלחת המחקר והנו בעל חשיבות מכרעת.

 השורה התחתונה: סופר תאים אוטומטי הוא בעל תרומה משמעותית בהצלחת המחקר.

 

 האם סופר תאים אוטומטי הכרחי רק במעבדות גדולות?

השימוש בסופר תאים אוטומטי על פני ספירה באמצעות ההמוציטומטר טומן בחובו יתרונות רבים עבור חוקרי המעבדה שכן הוא מאפשר לקצר את משך המחקר, להגיע לתוצאות הדירות, לחסוך במשאב האנושי ואף לחסוך כסף וזיהום סביבתי על בסיס יומי.

עבור מעבדות גדולות המבצעות ספירת תאים בהיקף גדול אין מחלוקת כי התועלת משימוש בסופר תאים אוטומטי רבה מאוד. אולם מה לגבי מעבדה שלא מבצעת ספירת תאים בהיקף משמעותי על בסיס קבוע? ובכן, מעבדות אלו ירוויחו אף הן מהשימוש בסופר תאים אוטומטי הן כתוצאה מהחיסכון בעלויות התפעול והן בזכות הטכנולוגיה החדשנית.

 סופר תאים אוטומטי מבית  DeNovix

hylabs היא המשווקת הבלעדית של חברת Denovix בישראל המייצרת מגוון מכשירי מעבדה וביניהם ה-CellDrop, סופר תאים ללא צורך בסליידים, דבר ההופך אותו לאקולוגי וחסכוני לאורך זמן. מבחינה טכנולוגית מדובר בסופר התאים המתקדם ביותר כיום בשוק אשר זכה בפרס היוקרתי Scientists' Choice Awards ממגזין Select Science לשנת 2022.

 סופר התאים של Denovix, ה- CellDrop מגיע בשני דגמים:

דגם bright field:

מאפשר ספירה עם או בלי trypan blue.

קביעת אחוזי חיות בעזרת trypan blue. 

 דגם פלורסנטי

הדגם הפלורסנטי כולל את כל התכונות של דגם ה BF.

הוא בעל שני פילטרים – אדום וירוק ומאפשר ספירת תאים וקביעת אחוזי חיות בצורה מדויקת ביותר בעזרת AO/PI.

בנוסף למכשיר גם אפליקציה לקביעת אחוז טרנספקציה עם GFP, ספירת שמרים וביצוע אנליזות שונות לתוצאות הספירה. 

 קצת על המכשיר מבחינת נתונים:

  • הוא בעל טווח זיהוי דינמי של צפיפות תאים 7 x 102 – 2.5 x 107 cells/ml
  • גודל תאים 4-400 µm
  • 120 GB זיכרון פנימי
  • ייצוא דאטה בקלות באמצעות USB, WIFI, מייל
  • אלגוריתם לספירת תאים בתוך צברים
  • אלגוריתם לתאים קטנים
  • אלגוריתם לתאים בעלי צורה לא עגולה
  • שמירת כל התוצאות ועריכת דוחות וגרפים שונים
  • קביעת פרוטוקול ספירה אחיד לכל חברי המעבדה

לבחירת הדגם המתאים לכם אתם מוזמנים לצפות בסרטון ההדרכה:

ניתן לתאם הדגמה על המכשיר ואף לקבל מכשיר לשבוע התנסות ללא עלות. 

לכל שאלה אתם מוזמנים ליצור קשר עם נציגינו ונשמח לספק פרטים נוספים.

דויד פיליבוביץ:

מייל: davidf@hylabs.co.il / טלפון: 052-8585441

לאתר היצרן: https://www.denovix.com/products/celldrop/

 

 

סגור לתגובות.