בדיקת חדרים נקיים – אין כניסה למיקרואורגניזמים

המורכבות בביצוע בדיקות סטריליות נובעת בין השאר מהצורך לבצען בחדר הנקי (Clean Rooms), כדי להגן על המוצר ולמנוע כניסת מזהמים אליו בתהליך הבדיקה. במאמר זה נסביר על בדיקת חדרים נקיים, חיטוי חדרים נקיים, מבנה החדר, הקריטיות של תהליכי הניטור, תהליך ההלבשה, חומרי ניקוי לחדרים נקיים וסדרת הבדיקות שיש לבצע.

נכתב על ידי:
לי אלעזרי, ראש צוות בדיקות סטריליות וחדר נקי 
ד"ר רוני כהן, מנהל חטיבת מעבדות השירות במעבדות חי

תהליך הכנת בדיקות סטריליות כולל שלבים שונים של הכנסת מוצרים רפואיים או תרופות לתוך מצעים עשירים (מדיות) שיאפשרו גידול של מיקרואורגניזמים. בין אם מדובר בבדיקה באמצעות השיטה הקלאסית שנמשכת 14 ימים או כזו המבוצעת באחד המכשירים המתקדמים שלנו המספקים תוצאות מהירות כמו ה- BacT/ALERT (תוצאות תוך 7 ימים) או כמו ה- HB&L (תוצאות עד 24 שעות) – תמיד התהליך יתחיל בחדר הנקי.

כדי להבין את חשיבותו והקריטיות של החדר הנקי, כדאי שנגיד כמה מלים על האויב שכולנו מנסים להשאיר מחוץ למסיבה: המיקרואורגניזמים. הם נמצאים בכל מקום: על שולחן העבודה, על הבגדים שלנו, על גבי כפות הידיים שלנו, במיקרוסקופ, במבחנות עצמן, בחומרי הגלם, בחומרי החיטוי עצמם (למשל, אלכוהול 70% לא קוטל נבגי חיידקים), על אריזות המוצרים שנשלחים ע"י לקוחותינו או חלילה במוצר עצמו. כדי לייצר מוצרים רפואיים נקיים ממיקרואורגניזמים, היצרנים משתמשים בתהליך הייצור בחדרים נקיים, תוך הקפדה על בדיקת חדרים נקיים ועל חיטוי חדרים נקיים. אולם, מיקרואורגניזמים עלולים בכל זאת לחדור לאתרי הייצור. כדי לגלות אותם יש לבדוק תדיר מדגם מהמוצר הסופי (הנקבע בהלימה לדרישות הרגולציה USP, EP) לפני שהוא יוצא לשוק.  כאן אנחנו נכנסים לתמונה.

מהי Sterility Test? לחץ כאן
סוגים שונים של בדיקות סטריליות – מידע נוסף

החדר הנקי (Clean Rooms) מורכב ממדורים שונים (Grades), וככל שמעמיקים בו פנימה כך עולה רמת הניקיון של החדר. ניקיון האויר מושג ע"י רמות סינון גבוהות ביותר של האויר הנכנס. כמו כן קיים לחץ חיובי בתוך החדר, כך שכל הזמן האויר הסטרילי ינוע רק בכיוון היציאה ובצורה זו האויר מבחוץ ייכנס רק דרך מערכות הסינון. כך גם כל המוצרים, המדיות וכל מכשור הנדרש לבדיקה – מוכנסים דרך חלון מעבר אקטיבי בעל מסנני אויר, מתוך חדר הכנה שגם הוא מנוטר. בליבו של החדר הנקי (Grade B) נמצא המנדף (Grade A) אשר בו מבוצעות ההכנות של כל הבדיקות הסטריליות.

חיטוי חדרים נקיים

חלון מעבר אקטיבי בעל מסנני אוויר המאפשר הכנסת ציוד לחדר הנקי.

כדי שחלילה לא נזהם את הדגימות שאנחנו בודקים, עלינו להקפיד לשמור על כללי עבודה אספטית בעת ביצוע בדיקות הסטריליות ולכן, החדר הנקי מבוקר ומנוטר באופן רציף מבחינה פיזיקלית (חלקיקים, טמפרטורה, לחות ולחצים) וכמו כן מנוטר מיקרוביאלית בכל כניסה לחדר ובאופן תקופתי. בדיקת חדרים נקיים כוללת ניטור מיקרוביאלי מבוצע בחדר הנקי בכמה צורות כפי שנדרש ברגולציה – Active air sampling & Settling plates & contact plates. בעזרת דיגומים אלו אנו מנטרים את רמת הזיהום המיקרוביאלי במנדף העבודה, על גבי הבגדים, הכפפות, הציוד שיש בחדר, הרצפה והקירות. אם יימצא זיהום באחד המוצרים שאנו בודקים, נוכל לבדוק את מקורו ולזהות אותו ובכך לשלול את מקורו בחדר הנקי שלנו. חקירות של זיהומים בבדיקת סטריליות הינן אחת המשימות המאתגרות והנלמדות ביותר אצלנו. במקרה של זיהום בבדיקת סטריליות, יש ביכולתנו לשלול/לאמת את מקור הזיהום מתהליך העבודה או הסביבה בחדר הנקי באמצעות חקירה מעמיקה הכוללת בין היתר בחינה של תוצאות הדיגומים והבקרות בחדר, צפייה במצלמה המותקנת בו ושימוש ביכולות זיהוי מגוונות שיש בידינו (MALDI-TOF-MS, rRNA Sequence, NGS).  הכוללות גם השוואת גנומית של מספר זנים.

דוגמי אוויר מתקדמים מסדרת TRIO.BAS – מידע נוסף

Clean Rooms – מורכבות העבודה בחדר הנקי

העבודה בתוך Clean Rooms מבוצעת בפועל על ידי שני אנליסטים שנכנסים לחדר הנקי דרך המדורים השונים של החדר ובכל שלב בכניסה מגבירים את סטריליות הלבוש וההגנה שהם עוטים על עצמם על מנת שזיהומים לא יגיעו מהם לדוגמא. בכניסתם הם פושטים את בגדי היום יום, ולובשים בגדים סטריליים. נועלים נעליים ייעודיות, חובשים כיסוי לשיער, לובשים מסכת מנתחים ועוטים כפפות סטריליות כפולות. 

בדיקת חדרים נקיים

העבודה בחדר הנקי אינה פשוטה ודורשת עבודה במשמרות על מנת לא ליצור עומס שיפגע בעבודה. האנליסט שנכנס לתוך החדר הנקי (Grade B) מכין ומנקה את כל משטחי העבודה, כלי העבודה והציוד. חיטוי חדרים נקיים נעשה בין השאר באמצעות חומרי ניקוי ייעודיים לחדרים נקיים. בינתיים האנליסט השני מכין בחדר ההכנה את הדוגמאות, המצעים וכל החומרים שנדרשים לעבודה. מתוך חדר ההכנה (Grade D)  כל הדוגמאות הנקיות עוברות לחדר עצמו דרך חלון ייעודי (Grade C) זהו שלב קריטי בתהליך כולו ויש לבצעו במקצועיות רבה.

נשמח לקבוע אתכם פגישת ייעוץ במהלכה נבין את הצרכים שלכם בבדיקות סטריליות וכדי שתוכלו להתרשם מעבודתנו המוקפדת והאיכותית. הייעוץ כולל בחירה והתאמה של הבדיקה הנכונה עבור המוצרים שלכם, ניתוח דרישות הרגולציה הנוכחית והעתידית וכיצד יש להיערך לבדיקת תיקוף מוצלחת של המוצרים. כמו כן נבדוק האם נוכל לקצר את זמן ההמתנה לשחרור האצוות ולייעל עבורכם את התהליך כולו ובמידת הצורך לספק מידע אודות החדר הנקי שלכם-דיגומו וזיהוי המיקרואורגניזמים שבו.

לחצו כאן לקביעת פגישה

סגור לתגובות.