ביצעתם בדיקת סטריליות שלא עברה תיקוף (Validation)? התוצאה אינה אמינה

תהליך התיקוף הוא תהליך בו מוכיחים ששיטת הבדיקה לסטריליות אכן תקפה בהתאם לפרמטרים המוגדרים בפארמקופיאה. פרמטרים אלה בוחנים אם השיטה מדויקת, מהימנה, חוזרת על עצמה ובסופו של דבר מובילה לתוצאות אמת.  

נכתב על ידי:
לי אלעזרי, ראש צוות בדיקות סטריליות וחדר נקי 
ד"ר רוני כהן, מנהל חטיבת מעבדות השירות במעבדות חי

אינקובטור במעבדה המיקרוביולוגית. תיקוף הנו הכרחי לאימות תוצאות הבדיקה הסטרילית.

 

בואו נדבר על תיקוף (Validation) של בדיקות הסטריליות ולמה הרגולציה ומעבדות חי מתעקשים שתבצעו שלב הכרחי זה. תיקוף בדיקות סטריליות של מכשור רפואי ותרופות הוא תנאי הכרחי למניעת תוצאות מוטעות (False negative) שעלולות לגרום נזק כבד למטופלים (זיהום).

תארו לעצמכם מצב בו תרופה כלשהי מעכבת צמיחת מיקרואורגניזמים בשל החומרים המצויים בה. על פניו ניתן לומר שזה מצב מעולה כי בנוסף לאפקט הספציפי שיש לתרופה, ביכולתה גם לעכב גדילת מיקרואורגניזמים.  אולם אם נצא מתוך הנחה שמטרת התרופה היא למשל לרפא סרטן, הרי יכולתה לעכב גידול חיידקים (המכונה Bacteriostatic / Fungistatic) אינה רלוונטית. למעשה קיימת סכנה שיתכן כי התרופה מזוהמת (עקב כשל בתהליך הייצור), אך לא ניתן יהיה לזהות מיקרואורגניזמים בבדיקת הסטריליות שכן החיידקים לא יצליחו להתפתח במדיום הגידול מאחר והתרופה מעכבת את גדילתם. למצב זה קוראים False Negative – כלומר התוצאה של בדיקת הסטריליות תהיה שלילית משמע התרופה כביכול אינה מזוהמת. אולם לאחר שהיא תוזרק לחולה ותתחיל לנוע בגוף ותדולל בדמו, המיקרואורגניזמים  שנמצאים בתרופה יתפשטו בגוף  ועלולים לגרום למחלה. בתהליך התיקוף ניתן למעשה לבדוק את נושא העיכוב ולהיות משוכנעים שתהליך בדיקת סטריליות אכן תקין ואמין. תהליך התיקוף הוא אם כן תהליך בו מוכיחים ששיטת הבדיקה לסטריליות למוצר מסוים אכן תקפה בהתאם לפרמטרים המוגדרים בפארמקופיאה. פרמטרים אלה בוחנים אם השיטה מדויקת, מהימנה, חוזרת על עצמה ובסופו של דבר מובילה לתוצאות אמת. כאשר לקוח מגיע למעבדה שלנו עם מוצר חדש והוא מעוניין לבדוק אם המוצר שלו סטרילי או לא, ראשית אנו חוקרים את אופי המוצר, תהליך ייצורו, גודל האצוות המיוצרות, דרישות רגולטוריות ספציפיות לסוג המוצר וכו', בהמשך אנו מתאימים למוצר את שיטת הבדיקה הספציפית עבורו (DirectFiltrationשיטה מהירה). לאחר האפיון אנו כותבים פרוטוקול תיקוף מקיף המתאר את המוצר, דרישות הרגולציה ושיטת הבדיקה עליה יש לחזור.

תהליך התיקוף, הכולל מספר שלבים וחזרות רבות, מבוצע מחוץ לחדר הנקי מכיוון שהוא כולל הכנסה מכוונת של מיקרואורגניזמים לתוך המדיה בו נמצא המוצר. לדוגמא, במקרה של תרופה כאמור, אנו מבקשים מהלקוח דוגמא מהתרופה אשר תוזרק לתוך מדיה ייעודית (אירובית,  אנאירובית), כאשר אל המדיה אנו נוסיף עד 100CFU מכל אחד מששת המיקרואורגניזמים המצוינים בפארמקופיאה. בשלב הבא של התהליך, המדיה (הכוללת את התרופה הנבדקת ואת המיקרואורגניזם הספציפי) עוברת תהליך של הדגרה באינקובטורים ייעודיים על מנת להוכיח בוודאות שמיקרואורגניזמים אכן יכולים לצמוח בנוכחות התרופה, כלומר שהיא אינה מעכבת את הצמיחה שלהם. כל המיקרואורגניזמים אמורים לגדול תוך 5 ימים מתחילת האינקובציה והעכירות הנוצרת עקב הגידול במדיה מושווית למדייה של ביקורת  חיובית אליה לא הוכנסה התרופה של הלקוח. המשמעות היא שבבדיקות שיבוצעו באופן שגרתי, אם אכן לא יתגלו חיידקים בבדיקת הסטריליות שנבצע, זו תהיה תוצאה מהימנה. לחילופין, אם המוצר יכלול נוכחות של זיהום, קיימת וודאות גבוהה שהבדיקה תגלה אותה, כך שיובטח כי לא ייצא לשוק מוצר המסכן את בריאות החולים.

אנאליסט במעבדת הואלידציות (Validations) בוחן האם התרופה הנבדקת מעכבת גידול של המיקרואורגניזם הנבחן.

חשוב לציין: בדיקת התיקוף תושלם רק כאשר נזהה שכל ששת המיקרואורגניזמים שנבחנו אכן מייצרים עכירות במדיה. אם לא תתפתח עכירות המשמעות היא שהתרופה אכן מעכבת את צמיחת אותו מיקרואורגניזם. במקרים אלו יש מספר דרכים להתגבר על העיכוב (כגון: מיהול, תוספת חומר מנטרל). במהלך השנים ביצענו בדיקות תיקוף רבות כך שיש בידינו ידע רב וניסיון מקצועי עשיר כדי להתמודד גם עם המוצר המאתגר ביותר. דבר נוסף, תהליך התיקוף מבוצע עבור 3 אצוות שונות של המוצר וכמו כן בימים שונים, זאת על מנת לזהות חזרתיות (Repetitiveness) ולהוכיח הוכחה שתהיה חד משמעית. בתום תהליך התיקוף ייכתב דוח ברמת GMP שמתאר את תהליך התיקוף ומסכם את ההמלצות לביצוע הבדיקה הרוטינית קרי שחרור אצוות ייצור של הלקוח.

נשמח לקבוע אתכם פגישת ייעוץ במהלכה נבין את הצרכים שלכם בבדיקות סטריליות וכדי שתוכלו להתרשם מעבודתנו המוקפדת והאיכותית. הייעוץ כולל בחירה והתאמה של הבדיקה הנכונה עבור המוצרים שלכם, ניתוח דרישות הרגולציה הנוכחית והעתידית וכיצד יש להיערך לבדיקת תיקוף מוצלחת של המוצרים. כמו כן נבדוק האם נוכל לקצר את זמן ההמתנה לשחרור האצוות ולייעל עבורכם את התהליך כולו ובמידת הצורך לספק מידע אודות החדר הנקי שלכם-דיגומו וזיהוי המיקרואורגניזמים שבו.

לחצו כאן לקביעת פגישה

סגור לתגובות.