איך לזהות ולכמת חיידק ליגיונלה תוך 4 שעות בלבד?

זיהוי חיידק הליגיונלה פנאומופילה (Legionella Pneumophila) במערכות המים של מלונות, מפעלים, בתי חולים ומוסדות שונים אפשרי כעת עם בדיקות מהירות לליגיונלה - ערכת זיהוי וכימות באישור משרד הבריאות.

חיידק הליגיונלה פנאומופילה (Legionella pneumophila) הינו פתוגן שמתרבה במאגרי מים טבעיים ומלאכותיים. הטמפרטורה האידיאלית עבורו נעה סביב 38 מעלות, ולכן ניתן למצוא אותו הן בצנרת המובילה מים חמים ובמערכות מיזוג אוויר הנמצאות בשימוש פרטי, והן במערכות גדולות כגון מגדלי קירור, מתקני מים במלונות, במפעלים, במזרקות, בג'קוזי ובבריכות שחייה. בצינורות בהם נעשה שימוש תכוף (למשל במקלחת הביתית) החיידק מתקשה להתרבות, אולם בראשי מקלחת המופעלים לאחר הפסקה ארוכה, או במערכות גדולות בהן קיימת תחלופה איטית של מים חמים, הוא צפוי לשגשג.

רוב הזיהומים נגרמים על ידי חיידק מסוג:  L. pneumophila .  ניתן להידבק בו בעקבות שאיפת רסיסי מים הניתזים ממקורות המים  בהם הוא מצוי. חומרת המחלה משתנה: ממחלת חום קלה (המופיעה בצורת קדחת פונטיאק , Pontiac Fever)  ועד לצורה קטלנית של דלקת ריאות (מחלת הליגיונרים, Legionellosis) העלולה אף להוביל למוות בשיעורים גבוהים יחסית של הלוקים בה.

בעוד שכדי להימנע מתחלואה בבית יש להקפיד על כללים בסיסיים (כגון הזרמת מים בברזים במשך כמה דקות לאחר היעדרות ממושכת מהבית), מוסדות כמו בתי חולים, מלונות ומפעלים נדרשים לבצע בדיקות לזיהוי ליגיונלה באופן שוטף.  את הדגימות עליהם לשלוח למעבדה מוסמכת שתבצע בדיקה קיבלה את אישור משרד הבריאות. במהלך הבדיקה המסורתית לזיהוי חיידק הליגיונלה, שנמשכת עשרה ימים ועד שבועיים, דוגמת המים עוברת סינון ולאחר מכן מתבצע גידול הליגיונלה על מצע סלקטיבי מתאים לחיידק, ולאחר הצמיחה ניתן לאשר את נוכחות החיידק.

הבדיקה אומנם אמינה, אולם משך הזמן עד שמתקבלות התוצאות עלול לגרום להפצת המחלה. הצורך בבדיקה מהירה לזיהוי חיידק הליגיונלה הפך דחוף אף יותר  במצב הנוכחי  בו צימרים ומלונות, לרבות מלוניות הקורונה, נפתחים  בהתראה מהירה ולפרקי זמן קצרים. במצב זה בדיקת לגיונלה מהירה האורכת  4 שעות בלבד מהווה יתרון משמעותי עבורם.

בדיקות מהירות לליגיונלה – תוך 4 שעות

מעבדות חי (hylabs) מאפשרת כיום  למעבדות להציע בדיקה מהירה לזיהוי חיידק הליגיונלה  ולעשות שימוש בערכת ה- Real-time PCR המהירה של חברת BIOTECON הגרמנית המאפשרת איתור וכימות של חיידק ליגיונלה מסוג  L. pneumophila serogroup 1 , חיידק L. pneumophila מסוג serogroup 2-15 וכן של ליגיונלה שלא מסוג Pneumophila(Legionella spp).

הערכה חוסכת זמן יקר ומספקת תוצאות אמינות ומדויקות בתוך 4 שעות –  לעומת עשרה ימים  עד שבועיים בשיטה הקלאסית. לצד החיסכון בזמן, יתרון נוסף של בדיקות מהירות לליגיונלה הוא אפשרות זיהוי של חיידקים חיים, כאלו שלא גדלים על מצעים Viable But Not Culturable- VBNC) ). לחברת BIOTECON יש פטנט רשום המאפשר אבחנה בין חיידקים מתים לחיים.

כך מבוצעת הבדיקה

בשלב ראשון מבוצע תהליך סינון המים במטרה להשאיר את החיידקים, ככל שיש כאלו, על גבי הפילטר.

   בשלב השני מבוצע תהליך של מיצוי DNA (DNA Extraction) מהפילטר. 

בשלב השלישי מכינים את מיצוי הDNA שהופק מהפילטר ומעבירים אותו  למבחנה. במבחנה מכינים את ריאקצית ה PCR ( PCR Setup ).

בשלב האחרון של בדיקות מהירות לליגיונלה, הDNA עובר הגברה וגילוי בו זמני של ליגיונלה  במכשיר ה-Real-Time PCR Run. התוצאה המתקבלת כוללת מידע אודות נוכחות החיידק ובנוסף כמות החיידק. נתונים אלו מאפשרים למעבדה לספק תשובה מוסמכת ללקוח האם המים בטוחים לשימוש.

למידע נוסף והזמנת ערכת התנסות אנא פנו אל רועי אלתרלוי, מנהל מכירות מוצרי מיקרוביולוגיה:

טל': 052-9555322, מייל: roi@hylabs.co.il

סגור לתגובות.